Skapa en spännande grafik och tydlig spelmekanik

Grafiken är mycket viktig för alla datorspel eftersom det är vad spelaren ser framför sig. Detta inkluderar allt från miljöerna och karaktärerna till ljus och skuggor. En tydlig trend sedan datorspelens begynnelse är att grafiken blir allt mer avancerad och ger en mer realistisk upplevelse, så realistisk att det känns som att befinna sig i en annan värld! Dock betyder inte detta alltid att en superrealistisk grafik garanterar ett framgångsrikt datorspel.

Superrealistisk grafik är inte nödvändigt för framgång

Det finns många sätt att få ett datorspel att se bra ut och det behöver inte alltid vara en grafik som ser så fysiskt realistisk ut som möjligt. Många datorspel har blivit framgångsrika utan särskilt realistisk grafik genom att erbjuda en unik och visuellt tilltalande design. Nyckeln är att ha en sammanhängande stil som stämmer överens med genren och storyn. Titta bara på det enormt framgångsrika Minecraft (2011) som knappast är känt för att ha en realistisk grafik, utan snarare är känt för sin enkla pixelgrafik och stil som påminner om legobitar. Detta datorspel visar hur lönsamt det är att vara unik och sticka ut från mängden. I slutändan handlar bra grafik om att öka det estetiska värdet av ett datorspel som gör att det ser bra ut.

Spelmekanik är hjärtat i datorspel

En minst lika viktig faktor som grafik i spelutveckling är utan tvekan spelmekanik. Spelmekaniken är avgörande för att skapa en rik och spännande spelupplevelse. Precis som namnet antyder innebär spelmekanik de ”muttrar och bultar” som utgör den underliggande strukturen i spelsystemet, det vill säga reglerna i datorspelet.

Några exempel på spelmekanik är:

  • Hoppa i Super Mario.
  • Fallskärmshoppning i Fortnite.
  • Rotera bitar i Tetris.
  • Placera block i Minecraft.

Med hjälp av spelmekaniken kan de olika delarna av datorspelet kopplas ihop och interagera på ett meningsfullt sätt med varandra. Det är spelmekaniken som sammankopplar de olika delarna av datorspelet så att de kan interagera med varandra.

Här är några exempel på saker som inte är spelmekanik:

  • Animationer.
  • Ljud.
  • Knappar.
  • Pengar.

Den faktiska spelmekaniken består av de händelser som är kopplade till objektet. En knapp i sig är inte spelmekanik men om det går att trycka på den för att till exempel öppna en port är den det. När det gäller animationer blir det spelmekanik om de styrs och tajmas med dina handlingar i spelvärlden.